Ve dvou slévárnách UNEX, jedné v Uničově a druhé v Olomouci, lze ročně vyrobit až cca 39 000 tun odlitků z oceli a tvárné i šedé litiny. Nejmenší výrobky mají pouhých 50 gramů, ty nejtěžší mohou vážit až 20 tun.
Olomoucká slévárna se specializuje na litinové odlitky do 6,5 kg vyráběných ve větších sériích, které jsou určeny především pro výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů, stavební techniky a klimatizačních jednotek. Se zvyšujícími se požadavky zákazníků na zkrácení termínu dodání se obvyklá doba výroby vzorků ukázala jako příliš dlouhá a bylo potřeba ji významně zkrátit. Tradiční postupy zrychlení neumožňují, proto bylo potřeba najít zcela nové řešení. Technologové UNEXu se domnívali, že by jím mohl být 3D tisk v kombinaci s využitím epoxidů na bázi hliníku. Předpoklady se potvrdily hned po prvních testech a nová metoda se velmi rychle zavedla do praxe.
Příkladem může být i výroba konzolí dorazu.
V nedávné době se na UNEX obrátil významný evropský výrobce autobusů a nákladních automobilů s požadavkem na sériovou výrobu odlitků z tvárné litiny, které najdou uplatnění v podvozcích vozidel.
„Ukázkové vzorky se nám podařilo vyrobit a dodat v rekordně krátkém čase 3 týdnů, přičemž obvyklá doba je v podobných případech přinejmenším dvojnásobná. Také náklady na výrobu vzorků byly významně nižší, zhruba třetinové. Úspor v čase i financích jsme dosáhli díky využití technologie 3D tisku při výrobě matičních modelů samotného výrobku, nálitků, vtoků a dalších komponent,“ říká Radoslav Pastorek, vedoucí technologie slévárny Olomouc.
Zkrácení času dodání vzorků, jakož i splnění požadavků na kvalitu dodaných kusů, je základem pro návazná jednání a budoucí spolupráci. Toto potvrzuje i Pavel Rak, manažer pro rozvoj obchodu UNEXu: „Jednáme se zákazníkem, který by se pro naši slévárenskou část mohl stát jedním z klíčových odběratelů. Navíc by se jednalo nikoli o jednorázovou, ale dlouhodobou spolupráci. To, že jsme schopni při jednáních předkládat vzorky mnohem dříve než konkurence, že jsme schopni rychle a pružně reagovat na změnu požadavků, to všechno nám pomáhá přesvědčit obchodní partnery, že jsme pro ně tím nejlepším možným dodavatelem. Moderní technologie nám tak nejen šetří čas i náklady, ale také pomáhají posílit pozici na globálním trhu.“